ویژگی های یک لوگو خوب

قبل از این که بخوایم شروع به کار کنیم و یه لوگو خوب طراحی کنیم یه سری اطلاعات لازمه که باید در مورد هر لوگو و آرمی بدونیم. اصولاً هر آرم و لوگویی حاوی یه سری اطلاعات نهفته در شکل و شمایل خودشه که اون اطلاعات رو به صورت نا خودآگاه به ما تلقین می کنه. به عنوان مثال تاحالا به آرم فِراری دقت کردید؟یه اسب که به نظر خیلی تند و تیز میاد. شما چه استنباطی از این لوگو میکنید؟

شاید اگه اولین بار بعد از خوندن این مطلب بهش دقت کنید متوجه شید که اون اسب نشونه زیبایی، قدرت و سرعته. آرم فِراری فقط یه مثال بود شک نکنید هر آرم و لوگو معتبری یه نشانه هایی به همراه داره. پس شما هم لازم دارید که یه ایده خوب و درست برای ساخت آرم و لوگو مورد نظرتون داشته باشید. یه لوگو خوب و مناسب حاوی یه داستان واسه مشتریه که میگه کار برند چیه؟ توانایی هاش در چه حده؟ کیفیت کارشون چجوریه؟ در این مقاله قصد دارم شما رو با چند ویژگی یه لوگو خوب آشنا کنم.

اول از همه لازمه که بدونید به طور کلی لوگو ها به ۴ دسته تقسیم میشن.

لوگو نوشتاری یا وُرد مارک (wordMark)

  • در این نوع لوگو، معمولا نام شرکت با فونتی خاص و سفارشی نوشته میشود. مانند لوگو کوکا کولا

یه لوگو خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟

حرف نماد یا لِترمارک (LetterMark)

  • نوع ویژه از لوگو که داخل اون، لوگو معولا با حرف اول نام تجاری شرکت یا دو حرف اول نام شرکت ساخته میشه و باعث میشه که مخاطب راحت تر لوگو شما رو یادش بمونه. مثل لوگوی الجی و مک دونالد

یه لوگو خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟

آیکونیک یا نماد تصویر

  • نوعی از لوگو که با وکتور کار میشه و شما ردی از اسم و یا چند حرف اول شرکت درون اون نخواهید دید. مثل آرم اندروید و اپل

یه لوگو خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟

ترکیبی یا برند مارک (brandMark)

  • آخرین گونه از لوگو ها هستن که میتونن ترکیبی از دو یا سه مورد بالا باشن و توی هیچکدوم از سه دسته بالا قرار نمیگیرن و طرفدار های بیشتری هم داره. مثل آدیداس و سیسکو.

یه لوگو خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟

  • سادگی لوگو

یه لوگو خوب در عین زیبایی خودش ساده و به یاد موندنیه. همانند لوگو گوگل یا پپسی. این همون ویژگی و مشخصاتیه که یاد مردم میمونه و هرجایی که لوگو شما رو ببینن خیلی زود میشناسنش و به یادش میارن.

  • ارتباط لوگو به کسب و کار

یه لوگو کامل اونه که به نوع کسب و کار شما مرتبط باشه. همین مورد باعث میشه تا مخاطب در نگاه اول به نوع کسب و کار شما پی ببره. برای مثال شما در صورتی که صاحب یه کارواش هستین لزومی نداره در طرح آرم کارواش خودتون از گیاه استفاده کنید یا برعکس، اگه گلخونه دارید لزومی به استفاده از وکتور خودرو ندارید.

لوگو شما باید با دگیر رقبای شما وجه تمایز داشته باشه و فرق کنه نه این که یه کپی از مال رقباتون باشه با اندکی تغییر. پش باید تلاش کنید و لوگوی خودتون رو بسازید. بدون در نظر گرفتن این مورد ممکنه که مشتری ها در شناسایی و درک لوگوی شما با مشکل بزرگی مواجه بشن، بین انتخاب شما و حریف و رقیب شما با لوگوی مشابه گیج بشن و در نتیجه ممکنه که اصلا شما رو برای سرویس دهی انتخاب نکنن.

از خودتون بپرسین آیا این لوگو همونیه که هیچ جا نمونش نیست؟ آیا راحت میشه نسبت به بقیه برند ها تشخیصش داد؟ واسه ی مشتری دوگانگی ایجاد نمیکنه؟ همچنین همیشه یادتون باشه که متمایز ترین برند هم میتونه ساده باقی بمونه.

  • سایز بندی همه کاره لوگو

یه لوگو خوب نباید برای یه مقصود خاص (مثلا موبایل) طراحی شه و باید سایز های مختلفی داشته باشه.

یه لوگو کامل می تونه در سایز های مختلف پرینت شه، در صفحه های بزرگ و کوچک باز شه، کاربر روش زوم نسبی داشته باشه و هماکان قدرت گرافیکی و تصویر واضح خودش رو از دست نده. طراحی لوگو باید به حدی قدرتمند باشه که درسایز ها و صفحات مختلف و چاپ کیفیت خودش رو از دست نده.

گرافیست های خوب و حرفه ای و خصوصا کار بلد، از این موضوع غافل نیستن که لوگویی که روی یه بنر در وبسایت قرار می گیره، باید به یه شکلی طراحی بشه که توانایی قرار گرفتن درون ویدئو تبلیغاتی، کاغذ پرینت و یا پوستر رو هم داشته باشه. در کل به یه کیفیت و شکلی طراحی شه که مهم نباشه کجا قرار می گیره و در هر محلی قدرت نمایی کنه.

در همین راستا خیلی از طراحان حرفه ای پیشنهاد میکنن که اول لوگو رو توی فرم B&W طراحی کنید (سیاه و سفید) و سپس رنگ ها رو بهش اضافه کنید. چرا که با این کار شما می تونید بهتر طراحی کلی و سرتاسری لوگو خودتون رو ببینید.

  • هدف بگیرید.

از هر آدمی که اهل بیزینس باشه سوال کنید به شما میگه که مشتری های شما، کلید پیروزی شما هستند. شما هر تجارتی هم که داشته باشید، لازمه که لوگوی شما به تناسب دسته مشتری های شما ارتباط برقرار کنه. در واقع یه جورایی باید لوگو شما به نمایندگی از شما با مشتری ها حرف بزنه!

  به عنوان مثال، اگه قراره یه فروشگاه پر از اسباب بازی راه بندازید شاید با خودتون بگید خب الان باید توی لوگو از وکتور اسباب بازی استفاده کنم یا این کلمه رو به کار ببرم اما این کار اونقدر هم حیاتی نیست. بهترین کار اینه که توی متن لوگو از فونت های کودکانه پسند تر استفاده کنید یا به حروف نظم شاد و کودکانه بدید.

  • خاطره انگیز بودن.

فراموش شدنی نباشید. به یاد مردم بمونید. شاید خیلی پیچیده به نظر بیاد که بتونید لوگویی بسازید که مردم اون رو به خاطر بسپارن. اما مطمئن باشید که یکی از مهم ترین مورد ها همین به خاطر موندن در ذهن مشتریه. لوگویی که حتی با یه بار دیده شدن در ذهن مخاطب بمونه و بتونه اونو شرح بده. سعی کنید لوگو رو ساده بسازید و کار رو پیچیده نکنید. به سادگی و زیبایی لوگو گوگل دقت کنید.

  • به کار بردن نام در طراحی لوگو

نام شرکت و برند در لوگو علاوه بر این که کسب و کار شما رو معرفی می کنه، می تونه لوگو شما رو نسبت به رقبا منحصر به فرد کنه. همانند لوگو ویکی پدیا و مک دونالد که از حرفM  در لوگو استفاده می کنه و در نهایت همین یک حرف گویای همه چیزه. همچنین اگه نام تجاری، شرکت و برند رو در لوگو به کار ببرید به راحتی باعث میشه که لوگو شما بهتر در ذهن مشتری و مخاطب بمونه.

  • ترکیب بندی رنگ ها در لوگو

رنگ ها همیشه مهم ترین و در عین حال تاثیر گذار ترین مورد در زندگی ما هستند. شما نه تنها برای طراحی یه لوگو نیاز به شناخت رنگ ها دارین بلکه در هر کار دیگه ای مثل، لباس پوشیدن، عکاسی، دکوراسیون، تبلیغات و… می تونید به طرزی شگفت انگیز روی مخاطب تاثیری فوقالعاده جالب و باور نکردنی بزارید.

در واقع هر رنگی یه حس رو منتقل میکنه. از نظر روانشناسی رنگ ها به چهار دسته اصلی تقسیم میشن که به ترتیب عبارت اند از: قرمز، آبی، زرد و سبز که به ترتیب روی بدن، ذهن ناخود آگاه، احساسات و ایجاد تعادل بین سه مورد قبل تاثیر میزارن. به طور مثال رنگ های روشن منجر به جلب توجه و در نهایت جذب مخاطب میشه. بنابراین لازمه که حداقل چند مقاله در این مورد بخونید تا آگاهی کاملی نسبت به روانشناسی رنگ ها و نحوه استفاده اونا داشته باشید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 3 × 1 =

به دلیل تغییر قیمت های فعلی لطفا قیمت نهایی را با کارشناسان فروش چک نمائید.
سلام،متن اطلاعیه خود را اینجا وارد کنید.