اهمیت روانشناسی رنگ ها در چاپ

شما با چه هدفی کارت ویزیت، جلد کتاب، لوگو و غیره را طراحی می کنید؟ احتمالا به دنبال ارائه خدمات خاص و افزایش مشتریانتان هستید. باید از ساختاری در طراحی خود استفاده کنید که برای مشتریان جذاب باشد. به عبارتی مشتریان تمایل به استفاده مجدد از خدمات و سرویس های شما را داشته باشند. طراحان گرافیکی به خوبی می دانند که رنگ ها در بازاریابی چه تاثیر زیادی می تواند داشته باشد. اما شما بخشی از بازاریابی خود را با استفاده از صنعت چاپ انجام می دهید. شما از کارت ویزیت، بروشور، لوگو و … برای معرفی و بازاریابی استفاده می کنید.

در این مقاله به بررسی اهمیت روانشناسی رنگ ها در چاپ خواهیم پرداخت. اگر جز طراحان گرافیکی هستید و یا می خواهید رنگی را برای لوگو، کارت ویزیت و غیره انتخاب کیند، این مقاله می تواند برای شما جذاب باشد.

رنگ های مختلف احساسات مختلفی در مردم ایجاد می کنند و از این رو، آنها برای ایجاد انگیزه و جذابیت در مشتریان و کاربران سایت ها و اپلیکیشن ها مورد استفاده قرار می گیرند. تحقیقات نشان داده است که یکی از مهمترین عوامل خرید، رنگ ها می باشند. رنگ ها مهم هستند زیرا هویت برند شما را برجسته خواهند کرد. برای درک بهتر این جمله مثالی را بررسی می کنیم. اگر بطری با رنگ تیره را در در پس زمینه ای قرمز متصور شوید، اولین چیزی که به ذهن شما خطور خواهد کرد کوکاکولا است. در واقع رنگ ها برند نوشیدنی کوکاکولا را به خاطر شما اورد.

آیا تا به حال فکر کرده اید چرا یک رنگ خاص برای کل نام تجاری استفاده می شود؟ یک علم مهم در انتخاب رنگ ها وجود دارد. شما باید ازروانشناسی رنگ را برای رمزگشایی علم رنگ ها درک کنید. در این صورت می توانید از رنگها در طراحی گرافیکی سایت، لوگو، کارت ویزیت، بروشورها و … استفاده کنید.

روانشناسی رنگ شاخه ای از علم است که به ما کمک می کند تا تاثیر رنگ بر روی اعمال و تصمیمات افراد را تعریف کنیم. بازاریابان از روانشناسی رنگی برای افزایش خرید مشتریان استفاده می کنند زیرا که بر روی رفتار افراد موثر است. استفاده از رنگ های خاص برای مارک های خاص می تواند تصمیم خرید مشتریان را تحت تاثیر قرار دهد.

مطالعات مهم بسیاری وجود دارد که نشان می دهد رنگها با رفتار و احساسات انسان ارتباط دارد. دو پژوهشگر کالج Wellesley، Stoughton و Bevil Conway یک تحقیق انجام داده اند که می گوید رنگ ها نوع خاصی از احساسات را درون ما تحریک میکنند.

تحقیقات نشان داده است که:

  • رنگ ها به افراد کمک می کنند تا درک درستی از اشیاء داشته باشند.
  • افراد را قادر به جستجو بهتر می کنند.
  • رنگ ها توانایی تنظیم محتوا را دارند.
  • رنگ ها باعث ایجاد تمرکز بر روی بخش خاصی می شوند.
  • و …

بنابراین بازاریابان، طراحان گرافیکی و صاحبان سرمایه باید با اهمیت روانشانسی رنگ ها و مزایای استفاده از آن اشنا باشند.

افراد مختلف با رنگ ها به طور متفاوتی رفتار می کنند. این به دلیل تجربه متفاوت افراد با رنگ ها از وقایع مختلف، فرهنگ، مردم وخاطراتشان است. با این حال مشترکاتی در این وجود دارد.

اهمیت روانشناسی رنگ ها در چاپ: رنگ زرد

رنگ زرد نماد خوشبختی و شادی است. زرد جز دسته رنگ های گرم قرار میگیرد. تحقیقات نشان می دهد که بیشتر افراد با دیدن رنگ زرد انرژی دریافت می کنند. دلیل علمی این مسئله طول موج طولانی این رنگ است. حتی نوزادان نیز به رنگ زرد واکنش نشان می دهند. اگر میخواهید اعتماد به نفس و اطمینان را به مشتریان خود نشان دهید، بهترین رنگ قابل استفاده رنگ زرد می باشد. اما نه به مقدار زیاد. اگر رنگ زرد را به مقدار زیاد استفاده کنید نشان دهنده، ترس و نگرانی خواهد بود. طراحان باید هنگام استفاده از این رنگ سایه ها و کنتراست را نیز در نظر گرفته و سعی در ایجاد هماهنگی بین آنها داشته باشند.

اهمیت روانشناسی رنگ ها در چاپ: رنگ نارنجی

ترکیبی از روانشناسی رنگ زرد و قرمز است. رنگ نارنجی نشان دهنده حس دوستی  و خلاقیت شناخته شده است، همچنین رنگ انگیزه و اشتیاق است. که نگرشی خوشبینانه و مثبت را به شما تلقین می کند.

اهمیت روانشناسی رنگ ها در چاپ: رنگ قرمز

این رنگ نشان دهنده پویایی و قدرت است. اگر میخواهید توجه مشتریان و کاربرانتان را جلب کنید رنگ قرمز می تواند جز گزینه های اصلی شما باشد. اما دقت کنید که از آن به نحوی کنترل شده استفاده کنید. زیرا که رنگ قرمز میتواند نشان دهنده وحشت نیز باشد و ممکن است آثار منفی بر روی مشتریان شما بگذارد.

اهمیت روانشناسی رنگ ها در چاپ: رنگ سبز

ترکیبی از منطق و احساسات است. این رنگ نشان دهنده ثبات و هماهنگی است. اگر میخواهید حس آرامش و اطمینان از خرید را به مشتریان خود القاء کنید رنگ سبز می تواند گزینه ای مناسب باشد. علاوه بر آن رنگ سبز نشان دهنده صلح با محیط زیست است. به طور مثال اگر کسب و کاری مرتبط با محصولات بهداشتی و طبیعی دارید، انتخاب رنگ سبز می تواند هوشمندانه باشد.

اهمیت روانشناسی رنگ ها در چاپ: رنگ آبی

یکی از مهمترین رنگ های مورد علاقه اکثریت افراد رنگ آبی است. که نشان دهنده ویژگی های:

  • اعتقاد
  • اطمینان
  • مسئولیت

است. این رنگ بهترین رنگ برای ایجاد آرامش است. آبی بهترین انتخاب برای تقویت یادگیری و ارتباط است از این اگر میخواهید برای چاپ لوگو، بروشور و … برای محیط های علمی استفاده کنید، آبی می تواند گزینه ای مناسب باشد. با این حال استفاده بیش از حد از رنگ آبی می تواند حس آرامش را به تنهایی و انزوا تغییر دهد.

اهمیت روانشناسی رنگ ها در چاپ: رنگ سفید

سفید رنگی است که نشان دهنده، خلوص، پاکی و بی گناهی است. توصیه می شود از رنگ سفید در صنعت چاپ به همراه رنگ های دیگر استفاده شود. زیرا سفید به تنهایی به میزان کافی نمی تواند برای مشتریان جذاب باشد. اگر میخواهید برای بازاریابی از کارت ویزیت استفاده کنید، استفاده از رنگ سفید همراه با تک رنگ دیگر می تواند کار شما را خاص و متفاوت کند.

اهمیت روانشناسی رنگ ها در چاپ: رنگ سیاه

رنگ سیاه حسی راز آلود و در عین حال شیک را به مشتریان القا می کند. اگر دقت کرده باشید در چند ساله اخیر ترکیب رنگ سیاه-طلایی، سیاه-سفید زیاد استفاده شده است. به دلیل اینکه ترکیب رنگ سیاه با رنگ های برق دار می تواند کار شما را خاص کند و این خاص بودن برای مشتریان جلب توجه ایجاد می کند.

اهمیت روانشناسی رنگ ها در چاپ وابسته به جنسیت است

شاید این مسئله برای شما جالب باشد که مردان و زنان به درصد متفاوتی از رنگ ها وکنش متفاوتی نشان می دهند. به عبارتی رنگ ها به یک میزان برای مردان و زنان جذابیت ندارند. طراحان از همین موضوع در طراحی خود در چاپ استفاده می کنند. در صورتی که درصد مشتریان خانم بیشتر باشد رنگ های:

  • تن آبی
  • تن بنفش
  • تن سبز

بیشتر استفاده می شود. به طور مثال اگر شما کسب و کاری مرتبط با پوشاک در زنان دارید، قطعا این رنگ ها می تواند در جلب توجه بیشتری به شما کمک کند. دقت کنید که علاوه بر رنگ طراحی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در نمودار زیر آمار علاقه مندی به رنگ ها در زنان بررسی شده است.

این در حالی است که اگر مردان اکثریت مشتریان را تشکیل داده باشند به سمت :

  • تن آبی
  • مشکی
  • تن سبز

متمایل می شود.

در نمودارهای بالا امار علاقه مندی به رنگ ها در مردان مشخص مشاهده می شود.

تحقیقات نشان داده است که مردان در تن های رنگی اغلب به دنبال رنگ هایی با کنتراست بالا و پررنگ هستند. زیرا که حس قوی و جسور بودن را القا می کنند. این در حالی است که زنان بیشتر به تن های کمرنگ و نرم علاقه مند هستند.

سخن آخر

در حالت کلی علمی به نام، علم بازاریابی رنگ وجود دارد. این علم به افراد کمک می کند تا با استفاده از رنگ ها میزان فروش خود را افزایش دهند. در صنعت چاپ و در کنار رنگ حتما باید طراحی مناسب نیز مد نظر قرار داده شود. طراحی خلاقانه به همراه رنگ

در حالت کلی علمی به نام، علم بازاریابی رنگ وجود دارد. این علم به افراد کمک می کند تا با استفاده از رنگ ها میزان فروش خود را افزایش دهند. در صنعت چاپ و در کنار رنگ حتما باید طراحی مناسب نیز مد نظر قرار داده شود. طراحی خلاقانه به همراه رنگ می تواند به میزان تاثیرگذاری بر بهبود شرایط فروش یک کسب و کار کمک کند. اگر شما نیز دارای اطلاعات کافی برای انتخاب رنگ هایی که پیام شما را دقیقا به مخاطبانتان برساند و بتواند برای آن ها جذابیت داشته باشد، نمی باشید. گروه چاپ و طراحی آفرنگ می تواند شما در سه مرحله: انتخاب طرح و رنگ، طراحی و چاپ کمک نماید. گروه چاپ و طراحی آفرنگ با سال ها تجربه در زمینه طراحی و اجرا ایده های خاص و بهره گیری از متخصصین متبحر در این حوزه توانسته است رضایت مشتریان خود را جلب نماید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *