طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی خود را جذاب تر کنید

طراحی و یک بسته نبدی مناسب می تواند بر روی میزان موفقیت در فروش محصولات شما تاثیر بسزایی داشته باشد. اما بسیاری از شرکت هایی که به فروش محصولات و ارائه خدمات میپردازند، اطلاعات دقیقی از میزان تاثیر بسته بندی محصولات خود ندارند. در نتیجه آن ممکن است بسته بندی محصولات آن ها، ویژگی هایی متناسب با محصولی که ارائه می دهند نداشته باشد. اما چگونه می توان به طور کامل جذابیت یک محصول را در بسته بندی آن نشان داد؟ در این مقاله به بررسی نکات مهم در طراحی بسته بندی مناسب با محصولات متفاوت خواهیم پرداخت.

رنگ بسته بندی

بیش از ۸۰% از اطلاعاتی که مغز ما دریافت می کند از طریق چشم ها وارد می شوند. در واقع ادراکی که ما از محیط اطرافمان توسط چشم ها انجام می شود بسیار حائز اهمیت است. آمار نشان داده است که اگر طراح، رنگ بسته بندی را به طور کامل با ایده از محصول انتخاب کرده باشد، توسط مشتریان ترجیح داده می شود.

این مسئله که رنگ های استفاده شده با توجه به ذات یا ویژگی های محصولات باشند بخش مهمی از ایده های طراحی بسته بندی است. به عنوان مثال:

  • بسته بندی مواد غذایی مانند کیک و تنقلات معمولا به رنگ های زرد و قرمز هستند.
  • بسته بندی چای، قهوه، و بسیاری از نوشیدنی ها، سبز و قهوه یا هستند.
  • بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی، در انواع: سفید، سبز و صورتی است.

این موارد به مردم کمک می کنند تا ارتباط مفهومی بیشتری با محصول داخل جعبه برقرار کنند. علاوه بر آن لذت خرید کردن را برای آن ها به سادگی افزایش خواهد داد.

البته که در برخی موارد می توان از تکنیک های دیگری در زمینه رنگ استفاده کرد. به طور مثال ایجاد کنتراست رنگی در طراحی بسته بندی به طرز شگفت انگیزی بر روی مخاطبان تاثیر مثبتی می گذارد. در زمینه استفاده از این تکنیک های رنگ متنوع عموما طراحان با ایده های خلاقانه شان می توانند به شما برای طراحی بسته بندی  موثر کمک کنند.

طراحی بسته بندی

الگوها در بسته بندی

ترکیبی از الگوها باید از سه جنبه در نظر گرفته شود:

  • ساختار سازمان دهنده
  • تم بیان شونده
  • شیوه نمایش

در ساختار سازمان دهنده:

  • ترکیبات هندسی (شکل هندسی بسته بندی که در اختیار مشتریان قرار می گیرد)
  • ترکیبات انتزاعی
  • ترکیبات ساختاری (مواد سازنده مانند جنس موادی که در بسته بندی استفاده شده است)

مورد توجه قرار می گیرد. در حال حاضر بیشتر گروه هایی که از ترکیبات هندسی و یا ترکیب انتزاعی استفاده می کنند، تولید کننده لوازم آرایشی و نیازهای روزانه هستند. ترکیبات ساختاری (جنس مواد سازنده بسته بندی) عموما برای مواد غذایی به دلیل فاسد شدن این محصولات، مورد توجه است.

در نحوه ارائه بسته بندی انواع روش های مختلفی وجو دارد، بعضی ترجیح می دهند که بسته بندی شفاف را ارائه دهند که داخل بسته بندی قابل دیدن برای مشتریان باشد. برخی دیگر بخش هایی از بسته بندی را برجسته می کنند. اما نکته مهم آن است که صرف نظر از فرم، باید ساختار بسته بندی با آیتم درونی آن مرتبط باشد تا به وضوح ارائه دهنده محصول باشد.

بسته بندی باید قابلیت جذب کردن مشتری را داشته باشد

طراحی نباید لزوما با صدای بلند فریاد بزند، من را بخر. اما باید ارتباطی مناسب را با مشتری برقرار کند. شکل های استفاده شده، جهت ها، بافت ها و … همه دارای نقش مهمی هستند. حتی مارک ها و برندهایی که ادعای بسته بندی ظریف را دارند اغلب طرح هایشان را به صورتی متفاوت و خاص در اختیار مشتریان قرار می دهند. به همین دلیل است که با طراحی ساده اما خاص موفق به جلب نظر مشتریانشان می شوند.

طراحی بسته بندی

درگیر کردن احساسات مخاطبان

احساسات می تواند موجب تحریک به خرید در مخاطبان شوند. از این رو شرکت ها و برندهای بزرگ عموما احساسات مخاطبان را در بسته بندی خود در نظر میگیرند. به طور مثال استفاده از بسته بندی هایی خاطره انگیز، احساسات متفاوتی را منتقل می کند. و یا برخی از مارک ها ممکن است برای تحریک احساسات از رنگ هایی شادی بخش، ایجاد حس همدردی، ایجاد حس امید و … در طراحی های خود استفاده کنند. با این کار به سادگی بخش های عاطفی مغز مخاطبان خود را تحت تاثیر خاطرات طولانی خودشان قرار می دهند و این مسئله بهبود در فروش محصولات آن ها را به دنبال دارد.

مزایای استفاده از محصول را بیان کند

به این معنی که برچسب اطلاعات محصول به روشی روشن و مختصر درباره نام، مزایا، ارزش، طراحی و … صحبت کند. اگر بسته بندی مورد استفاده قابل بازیافت است و یا تخریب کننده محیط زیست است، بهتر است در برچسب اطلاعات ذکر شود. به طور مثال اگر بسته بندی زیورالات است می توانید جنس محصول مورد استفاده، طراح، نحوه شست و شو و … را در برچسب اطلاعات بیان کنید. با این کار ویژگی محنصر به فرد را به بسته بندی محصول خود داده اید. علاوه بر آن با مخاطبانتان ارتباط بصری مناسبی را برقرار کرده اید.

پایبندی به نام تجاری

نام تجاری قلب و روح کسب و کار شماست. بسته بندی بخش مهمی از نام تحاری شماست. هویت نام تجاری شما باید در بسته بندی شما نشان داده شود. با استفاده از یک پالت رنگ ثابت، طراحی سازگار، لوگو و تایپوگرافی مناسب می توانید این هویت را در بسته بندی خود تثبیت نمایید.

موفقیت محصول علاوه بر کیفیت ارائه شده، قطعا به طراحی مناسب بسته بندی وابسته است. طراحی بسته بندی موثر با انتخاب تیم طراحی و اجرا مناسب برای کمک به شما شروع خواهد شد. تیم طراحی و اجرا بگیران درک مناسبی از نکات مهم در ایجاد یک بسته بندی محصول مناسب دارد. ما به شما کمک خواهیم کرد تا بتوانید در میدان شلوغ دیگر محصولات مشابه، رقابت را با کیفیت بهتری برنده شوید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *