نحوه ساخت کاتالوگ

نحوه ساخت کاتالوگ

هدف ساخت کاتالوگ در واقع پوشش و شناسایی تمامی محصولات در زمان کم است. در نتیجه این مسئله طراحی کاتالوگی که بتواند با بیشترین سرعت اطلاعات کافی را در اختیار شما بگذارد، می تواند چالش برانگیز باشد. با تشکر از این ویژگی، می توان گفت کاتالوگ ها جزء محبوبترین ابزارهای تبلیغات در دنیا هستند. در این مقاله به بررسی نکات مورد نیاز در نحوه ساخت کاتالوگ خواهیم پرداخت.

پیشنهاد می کنم چرا کاتالوگ مهم است را هم مطالعه فرمائید

چرا ساخت کاتالوگ مهم است؟

کاتالوگ ها نیز مانند لوگو و کارت ویزیت به عنوان وسیله ای برای تبلیغات و شناسایی برند استفاده می شوند. متخصصان در حوزه بازاریابی به خوبی می دانند که چقدر داشتن یک کاتالوگ با طراحی مناسب می تواند بر روی فروش آنها تاثیر مثبت بگذارد. به همین دلیل توصیه می شود که کاتالوگ حدالمکان دارای دو ویژگی زیر باشد:

  • فاکشنال یا عملکردی: درک راحت برای مخاطب و طراحی واضح
  • جذابیت ظاهری: طراحی مدرن و ساده، صفحه کاور مناسب و استفاده از کاغذهای با کیفیت در آن

نحوه ساخت کاتالوگ

باید در چه فرمتی ایجاد شود؟

واضح است که کاتالوگ ها همیشه به صورت دیجیتال تولید می شوند اما در دو فرمت متفاوت می توانند در اختیار عموم قرار گیرند.

  • کاتالوگ چاپی
  • کاتالوگ دیجیتال (پی دی اف، فلیپ بوک و …)

اما جالب است که بدانید بیشترین توزیع کاتالوگ مربوط بوده است به سال ۲۰۱۷٫ حدود ۲۱۱ میلیون نسخه از یک کاتالوگ با هدف تبلیغ در ۲۸ کشور جهان در ۳۲۸ مغازه به دست مشتریان رسید.

کاتالوگ های چاپی

کاتالوگ های چاپی همچنان دارای محبوبیت بیشتری نسبت به کاتالوگ های دیجیتال هستند. این کاتالوگ ها دارای مزایای زیادی نیز می باشند که در بخش پیش رو به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

قرار گرفتن در معرض دید عموم

یکی از عواملی که اهمیت کاتالوگ های چاپی را افزایش داده است، ظاهر فیزیکی آن است. کاتالوگ ها عموما بر روی میز برای مشتریان قرار داده می شوند. همین مطئله باعث می شود تا در معرض دید عمومی قرار بگیرند.

مناسب با علایق کاربران و مخاطبان طراحی می شود

کاتالوگ های چاپی عموما از نظر فیزیکی به راحتی قابل حمل و نقل هستند و برای راهنمایی کردن افراد در تمام سنین مناسب هستند. برای اینکه بیشتر متوجه این مسئله شوید بهتر است کاتالوگ های چاپی را با نسخه های دیجیتال آن مقایسه کنیم. به جستجو برای یک آیتم در کاتالوگ دیجیتال فکر کنید. پیش از همه چیز باید به اینترنت متصل شوید. سپس باید کاتالوگ مورد نظر خود را پیدا کنید. اگر خوششانس باشید و متن در صفحه کاتالوگ ها وجود داشته باشد می توانید با سرچ کردن به ایتم مورد نظرتان برسید در غیر این صورت اگر تمامی کاتالوگ حتی متن ها به ورت تصویر قرار داده شده باشند، شما باید تمامی صفحات را برای یافتن ایتم مورد نظر خود جستجو کنید.

علاوه بر آن با مشکلاتی مانند زوم کردن، رفتن به صفحات اشتباهی کاتالوگ و … در کاتالوگ های چاپی روبرو نیستید.

امار نشان داده است که اکثریت احساس بهتری به کاتالوگ های چاپی نسبت به کاتالوگ های دیجیتال دارند. اگر مشتریان شما سبک خاصی از افراد درگیر تکنولوژی نیستند، کاتالوگ چاپی می تواند گزینه مناسب تری برای شما باشد.

نحوه ساخت کاتالوگ

شامل چه بخش هایی است؟

کاتالوگ ها می توانند بخش های مختلفی را بر حسب نیاز داشته باشند. اما برخی از بخش ها همواره مورد نیاز هستند مانند :کاور و برخی دیگر بسته به نیاز افراد می تواند وجود داشته یا نداشته باشد. اما به صورت کلی می توان بخش های زیر را برای یک کاتالوگ در نظر گرفت:

  • جلد رو
  • صفجه مقدمه
  • فهرست : شامل بخش ها، جداول و …
  • فصل ها (توضیحات و تصاویر)
  • جدا کننده فصل ها (عموما با یک تصویر)
  • صفحات نهایی (شامل شرح ها، تبلیغات، یادداشت ها و بن های تخفیف)
  • صفحه پشت جلد
  • و …

چگونه سازماندهی کنید؟

اطلاعاتی که در کاتالوگ قرار می گیرد باید سازماندهی شده بر اساس نیاز کاربران باشد. شما باید عناصر مختلفی را در نظر بگیرید:

  • ایا مشتری به دنبال طبقه بندی محصولات است؟
  • ایا مشتری نسخه چاپی را به دیجیتال ترجیح می دهد؟
  • مخاطبان این کاتالوگ ها چه افرادی با چه سلیقه ای هستند؟
  • و …

اگر کاتالوگی که طراحی می کنید برای یک کسب و کار است بهتر است محصولات خود را با طبقه بندی کامل ارائه دهید. طبقه بندی می تواند بر اساس ویژگی های محصولات، رنگ، قیمت و … باشد. به طور مثال کاتلوگ های محصولات بهداشتی و ارایشی عموما بر اساس نوع آنها: کرم ها، شامپوها، لوسیون ها و … دسته بندی می شوند. در این بخش نیاز است که شما درک درستی از ویژگی های مخاطبانتان داشته باشید.

در صورتی که روش های ساختار بندی شما بر اساس موراد خاص مانند حروف الفبا است بهتر است در ابتدای کاتالوگ روش سازمندهی خود را توضیح دهید تا مشتریان بتوانند متوجه نحوه سازماندهی کاتلوگ و دسترسی راحت به موارد دلخواه خود شوند.

بهترین افراد برای طراحی چه کسانی هستند؟

برای ایجاد یک کاتالوگ گروهی از افراد درگیر هستند. تیم فروش، بازاریابی، تیم گرافیک و چاپ تمامی افراد درگیر ایجاد یک کاتالوگ ساده می توانند باشند. بخش مربوط به گرافیک و چاپ می تواند به صورت فردی و یا گروهی توسط شرکت های ارائه دهنده خدمات چاپ و طراحی انجام شود.

چه چیزهایی برای ساخت یک کاتالوگ نیاز است؟

در حالت کلی شما به سه عنصر:

  • لایه بندی
  • عکس ( عکس ها باید با کیفیت بالا و نشان دهنده ویژگی ها و خاصیت های محصولات شما باشد. عکس ها تاثیر و زیبایی کار را افزایش خواهند داد)
  • اطلاعات محصولات (خدمات) ( اطلاعات شامل : کد محصول، نام، دسته، توضیحات، قیمت و … است. این اطلاعات می تواند در قابل فایل های اکسل، دیتا بیس ها و … در اخیتار طراحان قرار گیرد.)

نیازمند هستید.

به صورت کلی شما با داستن این سه عنصر می توانید کاتالوگی مناسب با سلیقه مشتریان خود طراحی کنید. اما پی از ان باید اطلاعات دیگری را از تیم فروش و بازاریابی به عنوان طراح دریافت کنید.

این تیم ها باید به طور دقیق خواسته ها و نیازمندی های خود را قید کنند. بدانند که چه چیزی از یک کاتالوگ می خواهند و چه محصولاتی قرار است در آن قرار گیرد. طراحان و آنالیزگران در این زمینه می توانند به شما کمک کنند.

در پست بعدی مربوط به کاتالوگ، ادامه این نکات مهم را بررسی خواهیم نمود. همچنین منظور از این سه عنصر و نحوه استفاده از آن توسط طراحان را نیز بررسی خواهیم کرد. اگر درباره کاتالوگ، طراحی و تاثیر آن بر روی کسب و کارتان کنجکاو هستید، با پست های بعدی مربوط به این موضوع همراه ما باشید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *