نکات مهم در طراحی بسته بندی

نکات مهم در طراحی بسته بندی

بسته بندی به شما کمک می کند تا همه چیز را سازمان دهی کنید. چه بسته بندی برای یک نوشابه باشد و یا برای یک یخچال، فرقی نمی کند. انها به شما کمک می کنند تا بتوانید همه چیز را درکنار هم به صورتی سازمان یافته قرار دهید. طراحی بسته بندی محصول نه تنها به ایجاد یک نماد بیرونی از یک محصول اشاره دارد بلکه محافظت از محصول در هر شرایطی را نیز به عهده دارد. علاوه بر تمامی این ها در یک طراحی مناسب باید فرم، گرافیک، رنگ و فونت نیز مد نظر قرار گیرد. در این مقاله تمامی نکات مهم در طراحی بسته بندی را  مورد بررسی قرار می دهیم پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

پیشنهاد می کنم طراحی بسته بندی خود را جذاب تر کنید را هم مطالعه فرمائید

قبل از شروع به طراحی

چندین نکته مهم وجود دارد که پیش از شروع به طراحی باید به ان توجه کنید. پیش از هر چیز نیاز است تا به سه پرسش اصلی پاسخ دهید:

محصولی که برای آن طراحی انجام می دهید چه چیزی است؟ (پاسخ به این سوال به شما کمک می کند بدانید که ایا باید نوع خاصی از بسته بندی برای محصول، ضروری است؟ به عنوان مثال یک محصول شکننده نیاز به بسته بندی ایمن تر دارد.

چه کسی خریدار این محصول است؟ (آیا خریداران این محصول تنها زنان هستند؟ یا مردان؟ ایا برای کودکان است؟ ایا برای بزرگسالان است؟ و …) بسته بندی محصول باید مناسب با افرادی باشد که محصول برای آنها طراحی شده است. به طور مثال محصولاتی که برای افراد مسن تر تولید می شود نیاز به فونت بزرگتری دارد.

چگونه محصول خریداری میشود؟ آیا این محصول در سوپر مارکت ها به فروش گذاشته می شود؟ یا به صورت انلاین فروخته و به دست مشتریان میرسد؟ اگر در کنار دیگر محصولات به فروش میرسد نیاز به طراحی بسته بندی قوی تر دارد که بتواند کنار رقیب های دیگر به میزان کافی نظر مخاطبان را جلب کند.

نکات مهم در طراحی بسته بندی

اطلاعاتی که باید جمع اوری شوند.

قبل از شروع طراحی باید بتوانید از تمام یا بخش کلی از نیازمندی های برندی که مسئول طراحی بسته بندی آن هستید، اگاه باشید. لیست زیر اطلاعات کلی است که می تواند به شما کمک کند.

  • رنگ ها

اگر برندی که برای ان طراحی را انجام می دهید، الگو رنگی خاصی را دنبال می کند، بهتر است از آن قبل از طراحی مطلع شوید.

  • فونت

مطمئن شوید که از فونتی مناسب با محصولات و خدماتی که شرکت ارائه می کند استفاده کنید.

  • لوگو

بعضی از شرکت ها علاقه مند به چاپ لوگو خود بر روی بسته بندی ها هستند، مانند دیجیکالا و یا استارباکس. قبل از طراحی فایل های مربوط به لوگو رو را به صورت وکتورایز از کارفرما درخواست کنید.

اطلاعات تکمیلی محصول

بهتر است قبل از شروع مطمئن شوید که اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کرده اید. توجه داشته باشید که بسته به صنعت، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که به دلایل قانونی باید در طراحی بسته بندی مورد نظر قرار گیرد. شما ممکن است به مواردی مانند:

  • کپی مشخصات محصول

ممکن است نیازمند باشید که از نام محصول گرفته تا توضیحات مربوط به ویژگی ها، مشخصات، جداول و … را بر روی بسته بندی خود جای دهید. بهتر است قبل از شروع این اطلاعات را دریافت کنید تا در مدیریت فضا بسته بندی دچار مشکل نشوید.

  • تصویر محصول

آیا کارفرما میخواهد تصویری از محصول را روی بسته بندی قرار دهد تا مخاطبان بدانند چه چیزی را خریداری می کنند؟ قبل از شروع طراحی نیز فایل های مربوط به عکس محصول را از کارفرما دریافت کنید.

  • اطلاعات موقت

برخی از محصولات مانند مواد غذایی یا لوازم ارایشی و بهداشتی، دارای اطلاعات اضافی موقت هستند که باید بر روی بسته بندی درج شوند. مانند تاریخ انقضا و یا شماره دسته . شما نمیخواهید که این موارد را مستقیما بر روی بسته بندی چاپ کنید. زیرا به طور مرتب در حال تغییر هستند.

نکات مهم در طراحی بسته بندی

ایده پردازی

قبل از شروع طراحی جستجو کنید. بردی در پینترست درست کنید و نمونه هایی که مناسب را در آن اضافی کنید. همیشه به یاد داشته باشید که شما برای خودتان طراحی نمی کنید بلکه برای خریداران طراحی می کنید. در نتیجه سعی کنید تمام مواردی که به نظر شما می تواند بر روی مشتریان تاثیر بگذارد را در برد خود اضافی کنید.

علاوه بر آن متریال های استفاده شده در طراحی را نیز فراموش نکنید. اینکه طراحی شما مناسب با متریال بسته بندی باید باشد و یا اصلا چه متریالی برای محصول مناسب است از مواردی است که باید رعایت شود.

بودجه

هزینه های مربوط به طراحی بسته به دو بخش تقسیم می شود.

  • هزینه های یک بار
  • هزینه های موردی

هزینه های یک باره شامل مواردی مانند پرداخت هزینه برای کارهای اصلی طراحی، تنظیم صفحات چاپی (برای چاپ های بزرگ) هزینه چاپ و تولید بسته بندی. شما تمامی این هزینه ها را تنها یک بار پرداخت می کنید مگر اینکه بخواهید طراحی خود را تغییر دهید.

هزینه های موردی، با توجه به متریال استفاده شده متفاوت است. برای هر نوع بسته بندی از انواع کاغذها، پارچه ها، پلاستیک ها و … می توان استفاده کرد که هزینه این موارد با توجه به نیاز کارفرمایان می تواند تغییر کند.

توصیه می شود کارفرمایان پیش از درخواست طراحی و تولید بسته بندی های خود، مبلغ را براورد نمایند. به خاطر داشته باشید که ارزان تر همواره به معنی بهتر بودن نیست. پرداخت کمی بیشتر برای محصولاتی که می تواند وارد رقابت شود، برگ برنده ای است در دستان شما.

این مقاله مقدمه ای در باب نکات مهم در طراحی بسته بندی پیش از شروع طراحی بوده است. در بخش دوم این مقاله به بررسی چند فرآیند اصلی در طراحی بسته بندی ایده آل خواهیم پرداخت که از جمله این نکات می توان به لایه بندی، چاپ، فضاسازی، آزمایش و ارزیابی و سایت های الهام دهنده برای طراحی اشاره کرد. در صورتی که علاقه مند به دنبال کردن این دسته از مقالات هستید، ما را در بخش دوم نیز همراهی نمایید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *