طراح جلد کتاب

نکات مهم در طراحی جلد کتاب

در پست قبلی نکات مهم در طراحی جلد کتاب را بررسی کرده ایم. به تمامی نکات مانند:

  • اولویت بندی
  • انتخاب نام مناسب
  • چگونگی گرفتن ایده برای طراحی جلد کتاب
  • ابزارهای مناسب برای طراحی (نرم افزارهای محبوب)
  • ابعاد کتاب
  • انتخاب فونت
  • انتخاب رنگ

پرداخته شد. این مقاله به بررسی بخش دوم از نکات مهم در طراحی جلد کتاب خواهد پرداخت. در صورتی که پست قبلی مرتبط به این مطلب را مطالعه نکردید، توصیه می کنم برای دنبال کردن بهتر مطالبی که در این مقاله بیان می شود، ابتدا نکات مهم در طراحی جلد کتاب (بخش یک) را مطالعه کنید.

انتخاب تصویر مناسب

برخلاف تصور همگانی، نشان داده شده است که تصاویر ساده برای طراحی جلد مناسب تر هستند. اطمینان حاصل کنید که تصویری که برای جلد کتاب انتخاب کرده اید:

  • بیش از حد شلوغ نباشد
  • بیش از حد رنگ ها در آن متنوع و زیاد نباشند.

تصویری که انتخاب می کنید باید واکنش احساسی در مخاطبانتان ایجاد کند. واکنش هایی مانند:

  • تعلیق
  • تفکر
  • هیجان
  • و …

اکر به دنبال تصاویر برای جلد کتاب خود هستید، انواع سایت ها (رایگان و غیر رایگان) تصاویری را در اختیار شما قرار می دهند.

پیشنهاد می کنم نحوه ساخت کاتالوگ را هم مطالعه کنید

سایت های رایگان

در صورتی که قصد دارید از سایت های رایگان برای انتخاب تصویر مناسب جلد کتاب خود استفاده کنید.  می توانید از سایت های مانند:

  • Flickr
  • Pixabay
  • Pexels
  • Free images
  • Unsplash
  • Wikimedia commons

استفاده کنید.

سایت های غیر رایگان

همچنین در صورتی که می خواهید برای تصویر انتخابی خود هزینه ای را پرداخت کنید اما تصویری خاص تر را استفاده کنید، سایت های زیر می توانند گزینه مناسبی برای شما باشند.

Depositphotos

Stock unlimited

Shutterstock

 و …

توصیه می کنم که از تصاویر غیر رایگان استفاده کنید. زیرا که طراحی جلد شما را خاص تر می کنند (اغلب افراد کمتری در طراحی جلد از تصاویر غیر رایگان استفاده می کنند از این رو شما تصویری جدید را به مخاطبان خودتان عرضه کرده اید).

طراحی جلد کتاب سریالی

اگر نویسنده یک مجموعه از کتاب هستید، بهتر است برخی از عناصر جلد کتاب را در تمامی جلدها مشابه هم نگه دارید. مانند:

  • تم تصویر
  • تم فونت
  • و …

با این کار نام تجاری خود را برای مجموعه کتاب های ایجاد کرده اید. در تصویر زیر جلد مجموعه کتاب های ted dekkers را مشاهده می کنید. همانطور که می بینید، عناصر زیادی از جمله فونت در تمامی این سری کتاب ها یکسان هستند.

طراحی-جلد-کتاب

مشکلات طراحی جلد کتاب در فروشگاه های اینترنتی کتاب

نکته فوق العاده مهم: در صورت قرار دادن کتاب خود برای فروش در سایت، حتما به سایز آن و طراحی مناسب آن دقت کنید. تایید نهایی طراحی جلدهایی که در سایت ها قرار می گیرند از اهمیت بالایی برخوردار هستند. خودتان را جای مشتریان بگذارید، جلد کتاب شما باید در فروشگاه های اینترنتی در اندازه کوچک ارائه شود. آیا طراحی که در اندازه های کوچک از کتاب شما منتشر می شود، همان احساس مشابه هنگام خرید از کتاب فروشی ها را در مخاطبانتان ایجاد می کند؟

از عمده مشکلاتی که در طراحی جلد برای کتابفروشی های اینترنتی با آن روبرو هستیم:

عدم توجه به سایز مناسب نام کتاب است. عموما نام کتاب در ابعاد کوچک محو می شود و یا انقدر کوچک است که قابل خواندن نمی باشد. به همین دلیل قبل از ارائه جلد کتاب، مطمئن شوید که در سایز فروشگاه های اینترنتی مختلف، طراحی کتاب و نام کتاب به وضوح دیده می شود.

طراحی جلد کتاب خود را آزمایش کنید.

در بخش اول مقالات مربوط به طراحی کتاب به جلد کتاب مارتین لیک پرداختیم. دانستیم که طراحی مجدد جلد کتاب درک بیشتری را به مخاطبان داد و باعث افزایش سه برابری فروش او شد. این یک مثال ظریف از تغییرات فونت، رنگ و سازمان دهی ایده به منظور افزایش فروش بوده است.

اگر شما طراحی های متفاوتی برای جلد یک کتاب دارید و مطمئن نیستید که کدام یک به فروش بیشتر شما کمک می کند، توصیه می کنم که از pickfu استفاده کنید. شما می توانید جلد های کتاب طراحی شده خود را به صورت جداگانه قرار دهید و بازخورد صادقانه مردم را نسبت به آن ببنید. افرادی که از بیرون به جلد کتاب شما نگاه می کنند می توانند بهترین کمک کننده و معیار برای انتخاب طراحی مناسب شما از بین چند طرح باشند. تصویر زیر نمایی از این ابزار است.

طراح جلد کتاب

ایجاد یک mockup

بعد از آنکه طراحی جلد کتاب را به پایان رساندید، طراحی دو بعدی خود را به سه بعدی تبدیل کنید. با این کار ظاهری حرفه ای تر به کار خود می دهید و تبلیغات برای کتاب را افزایش می دهید. برخی از طراحان، طراحی سه بعدی را در پکیج های طراحی کتاب خود، قرار می دهند. این طراحی های سه بعدی کم هزینه و تاثیر گذار است. به همین دلیل توصیه می کنم که طراحی سه بعدی را در لیست کارهای خود در طراحی جلد قرار دهید.

طراح جلد کتاب

سخن آخر

آیا فکر کرده اید که تنها یک تغییر ساده در طراحی جلد کتاب شما می توانید تمام آن چیزی باشد که برای فروش بیشتر به آن نیاز دارید؟ (البته این مسئله را جدا از قلم نویسنده و توانایی های نوشتاری او در نظر بگیرید)

حقیقت این است که مردم کتاب را قبل از شناخت نویسنده، با طراحی جلد و صفحه اول نوشتاری کتاب، قضاوت می کنند. اگر دستورالعمل های مهم در طراحی را رعایت نکنید ممکن است شما را به سمت شکست در فروش هدایت کند. پس مطمئن شوید که قبل از چاپ کتاب موارد زیر حتما رعایت شده باشند.

  • ایا جلد کتاب شما پیام واضحی از کتاب را برای مخاطبان ارسال می کند؟
  • آیا طراحی جلد شما توانسته ژانر را به درستی به مخاطبانتان ارائه کند؟
  • آیا فونت انتخابی شما در سایز مناسب است؟
  • آیا رنگ هایی که استفاده کرده اید مناسب هستند و شلوغی رنگ ها غیرقابل مشاهده است؟
  • آیا تصویر قدرتمندی که توانایی برانگیختن احساسات مخاطب را داراست، انتخاب کرده اید؟
  • آیا جلد شما برای نسخه های فروشگاه های اینترنتی مناسب است؟
  • در صورت ارائه مجموعه کتاب آیا تناسب موارد مشابه در تمامی جلدها را رعایت کرده اید؟

اگر تمامی سوال های بالا را چک کرده ایدف در مسیر خوبی برای ارائه یک طرح جلد مناسب قرار گرفته اید و کتاب شما می تواند وارد بازار شود. با این کار شما شاید توانسته باشید فروش خود را چندین برابر کنید. پس از قبل از چاپ موارد بالا را حتما چک کنید و از تایید آن ها مطمئن شوید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *